јдаптац≥¤ учн≥в 5-х клас≥в
до навчанн¤ у основн≥й школ≥

¬ступ дитини до п'¤того класу, перех≥д в≥д молодшоњ до середньоњ школи Ц в≥дпов≥дальний ≥ достатньо важкий пер≥од у житт≥ кожного школ¤ра.
÷е обумовлено зм≥ною навчальноњ та соц≥альноњ ситуац≥њ, що висуваЇ перед
учнем ¤к≥сно нов≥ завданн¤ пор≥вн¤но з початковою школою. “ому забезпеченн¤ усп≥шноњ адаптац≥њ дитини до системи навчанн¤ у середн≥й осв≥тн≥й ланц≥ спри¤Ї перспективност≥ подальшого њњ особист≥сного розвитку.
—еред чинник≥в, що впливають на усп≥шн≥сть переходу до основноњ школи, велике значенн¤ маЇ зм≥на форм орган≥зац≥њ та умов навчанн¤, а саме:

†††††††† закладу, що означаЇ зм≥ну усталених стосунк≥в з однокласниками та
вчител¤ми;

Ќеобх≥дн≥сть швидко пристосуватис¤ до нових вимог, виправдати оч≥куванн¤ вчител≥в та батьк≥в щодо навчальноњ усп≥шност≥ при р≥зк≥й зм≥н≥
умов навчанн¤ Ц вже Ї стресогенним фактором ≥ викликаЇ ризик виникненн¤
дезадаптац≥њ. ƒо того ж перех≥д у середню осв≥тню ланку сп≥впадаЇ у час≥ з
початком в≥ковоњ кризи Ц переходом до п≥дл≥ткового в≥ку з його ф≥з≥олог≥чними та психолог≥чними особливост¤ми.
¬≥ков≥ психолог≥чн≥ особливост≥ 10-р≥чних школ¤р≥в визначаютьс¤ дом≥нуванн¤м емоц≥йноњ сфери у функц≥онуванн≥ псих≥ки ≥ особист≥сними новоутворенн¤ми. ѕ≥д час навчанн¤ у початков≥й школ≥ у д≥тей в≥дбуваЇтьс¤ розвиток п≥знавальних потреб, мотивац≥њ навчанн¤, навичок навчанн¤, формуванн¤ навчальноњ д≥¤льност≥.
особист≥сн≥й сфер≥ –ќ«¬»¬јё“№—я ≥ндив≥дуальн≥ особливост≥ ≥ зд≥бност≥, навички самоконтролю, самоорган≥зац≥њ та саморегул¤ц≥њ, розвиток
адекватноњ самооц≥нки.
Ќаприк≥нц≥ початковоњ школи у д≥тей повинн≥ бути сформован≥ так≥ центральн≥ в≥ков≥ новоутворенн¤, ¤к дов≥льн≥сть, рефлекс≥¤, внутр≥шн≥й план д≥й, розвиток п≥знавального ставленн¤ до д≥йсност≥.
–азом з тим передумовою усп≥шноњ адаптац≥њ Ї не т≥льки процеси пристосуванн¤, а й дос¤гненн¤, спр¤мован≥ на те, щоб ефективно функц≥онувати на певному етап≥, розвиток здатност≥ до подальшого конструктивного психолог≥чного, соц≥ального ≥ особист≥сного розвитку. “обто у психолог≥чному статус≥ випускника початковоњ школи мають бути
закладен≥ основн≥ риси статусу п'¤тикласника, так≥ новоутворенн¤, ¤к:

“аким чином, п≥д готовн≥стю переходу в≥д початковоњ до середньоњ школи розум≥ють сформован≥сть основних компонент≥в навчальноњ д≥¤льност≥, усп≥шне засвоЇнн¤ програмного матер≥алу, сформован≥сть новоутворень молодшого шк≥льного в≥ку, на¤вн≥сть особист≥сних утворень
молодшого п≥дл≥тка у дитини-четвертокласника, ¤к≥сно новий тип взаЇмов≥дносин з дорослими та однол≥тками.
ѕроцес проходженн¤ адаптац≥њ маЇ к≥лька етап≥в. ѕсихолог≥чн≥ та психоф≥з≥олог≥чн≥ досл≥дженн¤ св≥дчать, що на початку навчанн¤ у 5 клас≥ вс≥ системи орган≥зму школ¤ра можуть бурхливо реагувати у в≥дпов≥дь на комплекс нових вплив≥в ≥ зм≥нених умов, у цей час можливе загостренн¤ хрон≥чних соматичних хвороб, про¤ви функц≥ональних в≥дхилень. „асто в≥дзначають зростанн¤ тривожност≥, емоц≥йноњ нест≥йкост≥, невпевненост≥ у соб≥, повед≥нков≥ розлади Ц драт≥влив≥сть, агресивн≥сть, надм≥рна розкут≥сть,
неорган≥зован≥сть, Ђпротестнаї повед≥нка. Ќа наступних етапах адаптац≥йного процесу, ¤к правило, наступаЇ спочатку нест≥йке, а пот≥м в≥дносно ст≥йке пристосуванн¤ до нових умов ≥ вимог, пошук ≥ визначенн¤ найоптимальн≥ших вар≥ант≥в реагуванн¤ на навантаженн¤, зменшенн¤ напруги вс≥х систем.

ќзнаками усп≥шноњ адаптац≥њ психологи вважають:
- задоволен≥сть дитини процесом навчанн¤;
- легк≥сть ≥ усп≥шн≥сть засвоЇнн¤ програмного матер≥алу;
- достатн¤ самост≥йн≥сть дитини при виконанн≥ навчальних завдань, зверненн¤ за допомогою до дорослого лише п≥сл¤ спроб виконати завданн¤ самост≥йно;
- задоволен≥сть дитини м≥жособист≥сними в≥дносинами з дорослими ≥ однокласниками.
ќтже, усп≥шн≥сть переходу в≥д молодшоњ до середньоњ осв≥тньоњ ланки забезпечуЇтьс¤ врахуванн¤м наступност≥ та спадкоЇмност≥ м≥ж ними, ц≥леспр¤мованим формуванн¤м у д≥тей психолог≥чних механ≥зм≥в, що дозвол¤ть адекватно прийн¤ти нову ситуац≥ю д≥¤льност≥ та сп≥лкуванн¤. ÷е
спри¤тиме п≥двищенню загального потенц≥алу псих≥чного розвитку дитини, њњ
повноц≥нному особист≥сному становленню, забезпечить подальшу усп≥шн≥сть
навчанн¤ ≥ життЇд≥¤льност≥ загалом.

–екомендац≥њ класним кер≥вникам 5-х клас≥в:
1. —пр¤мовувати своњ зусилл¤ на формуванн¤ позитивного ставленн¤ кожного учн¤ до себе, своњх можливостей засвоЇнн¤ учн¤ми норм взаЇмин ≥з однокласниками ≥ педагогами.
2. —творювати дл¤ учн≥в ситуац≥њ вибору й в≥дпов≥дальност≥.
3. —п≥впрацювати з шк≥льними психологами з метою вир≥шенн¤ питань формуванн¤ класного колективу та ви¤вленн¤ особливостей псих≥чного стану школ¤р≥в.
4. «астосовувати р≥зн≥ види, форми та стратег≥њ дл¤ залученн¤ до сп≥впрац≥ батьк≥в: анкетуванн¤, ≥ндив≥дуальн≥ консультац≥њ, в≥дкрит≥ уроки, тематичн≥ лектор≥њ, родинний клуб та ≥нше. ќбговорювати взаЇмн≥ оч≥куванн¤ дл¤ виробленн¤ однакових погл¤д≥в на процес розвитку, вихованн¤ та навчанн¤ учн≥в.

–екомендац≥њ шк≥льним психологам:
1. ѕроводити психолого-педагог≥чне обстеженн¤ учн≥в 4-х клас≥в з метою визначенн¤ адаптац≥йного потенц≥алу учн≥в, попередженн¤ шк≥льноњ дезадаптац≥њ.
2. ѕроводити анал≥з функц≥онуванн¤ системи психолог≥чного супроводу з метою визначенн¤ причин њњ неефективност≥.
3. —при¤ти формуванню в учн≥в позитивноњ Ђя-концепц≥њї, ум≥нн¤ оц≥нювати себе, усв≥домлювати власн≥ можливост≥.

–екомендац≥њ вчител¤м початковоњ школи:
1. «осереджувати своњ зусилл¤ на формуванн≥ у школ¤р≥в адекватних форм повед≥нки в нових ситуац≥¤х, а також вм≥нь ≥ навичок, необх≥дних дл¤ усп≥шноњ адаптац≥њ, а саме: установлювати м≥жособист≥сн≥ стосунки, адекватно оц≥нювати своњ можливост≥, самост≥йно розв'¤зувати конфл≥кти мирним шл¤хом, самоконтролю ≥ самооц≥нки.
2. ѕ≥дтримувати методичну сп≥впрацю з учител¤ми середн≥х клас≥в основноњ школи.

–екомендац≥њ вчител¤м основноњ школи:
1. ѕ≥дтримувати зв'¤зки з учител¤ми початкових клас≥в та вчител¤ми-предметниками з метою взаЇмодопомоги в робот≥.
2. ”згодити наступн≥сть у вимогах початковоњ та основноњ школи; виробити разом з колегами Їдин≥ ун≥ф≥кован≥ вимоги до учн≥в.

 

Hosted by uCoz